Trycksår på kanintassar

En kanin som går på ett för hårt underlag under en längre tid kan få trycksår på baktassarna. Det gäller för det mesta de lite tyngre raserna då de helt enkelt väger mer och vikten trycker ner tassarna i marken/golvet hårdare vilket i sin tur leder till trycksår. Pälsen på baktassarna blir tovig och/eller skavs bort...
Kan tänka mig att det är typ detsamma för väldigt tjocka människor...  Det är ju ändå fötterna som bär tyngst..
 
Hur som helst, detta har nu hänt Suki, märkte jag i eftermiddags. Det gäller bara en baktass, vilket alltid är något, men det är så synd att det händer. Gissar att träpelletsen i bajslådan har något med saken att göra, det är ju inte mjukt alls och hon sover ju till och med där titt som tätt... 
 
Så det bästa jag kan göra är att köpa en jättemjuk hundfäll för att förtydliga det mjuka. Den mattan jag har i buren nu är ju mjuk, men inte så mjuk och gosig som en fäll :D Sen så måste jag nog byta till något mjukare i bajslådan också, så att hon kan fortsätta sova i sin bajslåda samtidigt som jag fortfarande har ett gott samvete. Och hon kan ju gräva bäst hon vill nu i sin låda för jag har minsann lyckats otroligt bra med den nya lådan :) 
 
Så planen för idag är som följer:
1 Köpa en fäll till buren
2 Köpa annat strö till bajslådan så att det blir mjukare
3 Hålla tummarna för att dessa ändringar räcker <3
 
Avslutar med en tokig sovställning a la Suki :) Sorry för att den är lite suddig :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0