Djurens helg 14/8 2016

Igår vad vi på Djurens helg på Solvalla; jag, Alma, Paola och alla hundar :)
 
Jag hade ju egentligen tänkt kika på kattutställningen som Järva höll där, men kände inte att det var värt det då jag inte ville att Alma och/eller Paola skulle få stå utanför med hundarna...
Självklart så förstår jag varför inga hundar får komma in på kattutställningen, alla katter är inte hundvana. Och det blir kanske ett stressmoment för alla katter oavsett. Det blir ju dock svårt när det är ett sånt här event där man får ha med sig hunden för att prova på en massa aktiviteter. Man får liksom välja; antingen tar man med hunden och testar på aktiviteterna och that´s it eller så lämnar man hunden hemma och tittar på katterna eller allt annat där hundar ej var välkomna och that´s it. Det finns inget mitt emellan... Och för 120kr/dag? Nope, skulle inte tro det alltså (tack gode gud för gratisbiljett :D
 
Jaja, vi testade i alla fall på två saker som var roligt; Weight Pull och Hundkapplöpning. Weight Pull var den klara favoriten, det måste jag kolla upp om kurser och så vidare för det är ju asbra träning för vovvarna, och alla hundar kan ju vara med :) Hippie tog verkligen i när han skulle dra sin vikt, det märktes att han tyckte att det var annorlunda, men samtidigt kul :D Så synd att jag inte bad de andra att fota Hippie i sin WP-lånesele, men eftersom vi alla tre testade typ samtidigt så blev det ju lite svårt :P
Den enda som inte fick testa var Pudel, men det såg inte ut som att han saknade det ;)
 
Simba var den minsta hunden som testade på denna sport, i alla fall den minsta för dagen: 
 
Så himla snygg i WP-låneselen och vikten :D 
 
Hundkapplöpningen fick verkligen igång Hippie, han sprang som ett skott och tyckte att det var roligt att få sträcka ut sig :) Fast han sprang ju till mig och inte till den där draggrejen de hade med plastpåsebitar på :P
Han blev så exalterad efteråt att han till och med försökte få Pudel att börja leka med honom, och han lyckades nästan! Och Pudel blev inte ens arg på honom :D :O 
 
Det tråkiga var "testa på Nose Work-stationen" för det gjorde såååå inte sporten rättvisa. Det var typ det skämmigaste jag varit med om.. En instruktör som använder sig av Orijen Puppy torrfoder som hunden ska leta efter i behållare. Alltså seriöst. När det är så mycket störningar som det var där, det minsta i godisväg man borde använda är väl ändå Orijens frystorkade godis... Det smakar ju och doftar bättre! Så pinsamt när jag står där som har gått kurs och VET hur extremt rolig sporten är om man har rätt instruktör, jag rekommenderar Hägerstens Hundcenter, (OCH RÄTT MOTIVATION=GODIS) tänker på hur många som kommit dit för att testa och kanske går därifrån och tänker att "det där var det tråkigaste någonsin, vad är det som är så speciellt med Nose Work liksom?" Jag sa att jag inte ville testa för att Hippie inte gör något om det inte erbjuds korv, när jag egentligen ville säga att jag inte vill förstöra den träningen vi har gjort... 
Jag lovade i alla fall Alma och Paola att jag minsann skulle visa hur man tränar Nose Work på riktigt någon gång, jag har ju ändå pizzakartonger och hydrolat av både eukalyptus och lagerblad ;) 
 
Det gulligaste vi såg, i alla fall enligt mig, var en settertikvalp på 4 månader <3 Hon var såååå söt och ville jättegärna leka med Simba, men han tyckte att hon var för jobbig, haha. Att se henne fick mig att sakna min <3 Dieselbabe <3 
 
På väg hem igen efter flera timmar av kul på Solvalla :) Hippie håller Pudel i tassen <3 
 
Och så här däckad låg Hippie när vi kom tillbaka till Lovisa <3 
 
Allt som allt en väldigt bra dag ändå, mycket syn- och doftintryck för hundarnas del, för att inte tala om motionen de fick ;P 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0