Fästingsäsong

Nu börjar fästingsäsongen för året och det är alltså dags att dra fram fästingmedel till hund och katt.

Det finns flera olika fästingmedel och jag tänkte att jag skulle rada upp dem lite:

Kemikaliska fästingpreparat:

- Frontline Vet. (spot on och spray)
Mot fästingar, loppor och löss på både hund och katt.
Detta preparat finns både som spot on och spray och man kan använda preparatet på kattungar och valpar från 8 veckors ålder, då det är ett snällt och milt preparat.
Skyddet mot fästingar kvarstår 3-5 veckor på hund och 3-4 veckor på katt.
Skyddet mot löss kvarstår i minst 7 veckor på hund och 3-5 veckor på katt. 
 
- Espot Vet. (Spot on)
Mot fästingar, loppor, löss samt mjällkvalster.
Detta preparat får endast användas på hund, då det är för starkt för katt.
Skyddet kvarstår i ca 4 veckor, ca 3 veckor om hunden badar mycket.

- Scalibor Vet. (Halsband)
Effektivt mot fästingar och mygg i 5-6 månader.
Kan ges till valpar från 7 veckors ålder, samt dräktiga och digivande tikar.

Örtbaserade fästingpreparat:

- Pet Power Plus (Tabletter)
Ett naturligt hälsotillskott med mineraler och enzymer som stärker motståndskraften och ökar dess allmänna välbefinnande. Den stimulerar pälstillväxten, motverkar fästingangrepp samt dålig andedräkt och avföringslukt.

- Fixodida zx (Pulver)
Örtbaserat fästingpreparat som blandas i maten och reducerar angrepp från fästingar och andra parasiter. Detta preparat kan ges till både hund och katt.

- Anti-Fästing hund/katt (vätska)
Färdigblandat fodertillskott mot fästingar som blandas i maten.

- Örthalsband
Innehåller essentiella oljor från väl utvalda örter. Lukten håller ohyra borta. Halsbandet sprider succesivt de naturliga ingredienserna över djurets päls och omgivning. Den har också en hygienisk effekt som hindrar hunden från att bita och klia sig själv. Halsbandet påverkar inte djurets luktsinne. Kan användas på både hund och katt.

Annorlunda fästingpreparat:

- Halsband med bärnsten 
Ett alternativ till fästinghalsbanden jag nämnt ovan om hunden inte tål dessa.
Bärnsten blir elektrostatiskt laddad då den grids mot hundens päls och detta gör att fästingen håller sig borta från hunden. Halsbanden fungerar dock sämre på långhåriga hundar samt på katt.

Mina kommentarer:
Diesel fick väldigt fula utslag av både Scalibor Vet och Örthalsbandet att jag aldrig mer tänker ha sådana på mina hundar. Paola använder dock Scalibor Vet på Baloo och han har i princip aldrig haft någon fästing, så det fungerar bra om hunden tål ämnet.  
Jag använder Frontline vet. då jag tycker att det fungerar bra. Har också testat Fixodida zx och har inga klagomål på det heller. Använd helt enkelt ett fästingmedel som din hund eller katt tål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0