Boktips

Som de flesta vet så älskar jag böcker. Helst böcker som inte enbart har mänskliga huvudpersoner... Mordhistorier är otroligt tråkiga, att försöka läsa igenom en deckare gör jag helst inte frivilligt, men å andra sidan så räcker det med att läsa endast en sida ur en bok (eller en mening) för att jag ska inse att boken trots allt kanske är lite spännande eller så dömer jag boken till att bo i en papperskasse med alla andra tråkiga böcker tills de "magiskt" försvinner till tippen...

Men självklart så är böcker innehållande ett (eller flera) husdjur väldigt intressanta, det är väl knappast någon som missat "Marley och jag" av John Grogan? En självklar favorit för min del. Jag måste leta upp den och läsa den igen :) Jag tyckte faktiskt att filmen var rätt okej, men jag står fast vid att boken ALLTID är bättre än filmen.



En annan bok, som jag vet att åtminstånde en person fick i julklapp, är "Enzo och konsten att köra fort i regn" av Garth Stein. I denna bok är berättaren Enzo själv, en terrierblandis med väldigt mycket vettigt att berätta. Hundar är verkligen inte så dumma som de flesta kan tro, trots sin långa tunga som gör att de inte kan forma ord eller tummar som människan uppenbarligen med flit avlat bort för att hundarna inte ska kunna ta över världen.. Också denna är en klar favorit för min del och jag rekommenderar den absolut! Även till de som kanske inte direkt har hundar som intresse överhuvudtaget eller som inte ens gillar att läsa böcker alls...



En bok som jag precis börjat med att läsa och som jag självklart (efter att ha läst första meningen) kommer läsa klart är "Mitt liv med George" av Judith Summers. Den handlar om den bortskämda hustyrannen George av rasen Cavalier King Charles Spaniel (en av mina många favoritraser) som trots hans jobbiga sidor är en väldigt kär famijemedlem. Det är lite Marley-känsla här också.



En bok som jag har velat införskaffa mig väldigt länge handlar faktiskt om en katt. Jag menar naturligtvis "Bibliotekskatten Dewey" av Vicki Myron som jag rekommenderar trots att jag inte läst den än.



Men det är väl snart bokrea? Vilket perfekt tillfälle att införskaffa sig dessa böcker, om man inte haft turen att få dem i födelsedagspresent eller julklapp :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0