Välkomna hem Glenn och Glenn!

I tisdags följde jag med mamma när hon skulle skjutsa syrran till Örebro. Vi tog även en liten tur till Kungälv för att hämta upp två 5-åriga marsvin som behövde komma till någon som hade tid för dom.
Så dom fick komma hem till mig och heter nu Glenn och Glenn eftersom "alla heter Glenn i Göteborg" och Kungälv ligger ju inte så långt  ifrån :)
 
Och i torsdags så fick jag hjälp av Lovisa att kolla igenom dom ordentligt, klippa deras alldeles för långa klor och ge dom ett välbehövt bad för att både göra dom rena och körteln som sitter vid rumpan. Ena Glenn som är lite långhårig blev även av med lite tovor.
Och deras bur behövde också göras ren. Gissar att den inte hade blivit ordentligt rengjord på de 5 år som marsvinen bott i den...
 
Bilder:
 
 
Så här ser 5 års intorkat kiss ut. Inte särskilt hälsosamt för marsvinen...
Beväpnade med kokande vatten, diskborste, diskmedel och varsin kniv. Det ska ju vara väldigt effektivt med citronsyra, men då jag inte förväntade mig en bur som såg ut så här fick vi ta det jag hade hemma. Och fan vad vi fick kämpa alltså...
 
Bättre än så här blev det inte, men en klar förbättring. Nästa gång jag byter helt i buren blir det citronsyra för att få buren helt ren.
 
Slutresultatet! Glenn och Glenn ville inte vara med på bild så de gömde sig i den stora högen med hö. De fick också en vattenskål istället för vattenflaskan de hade med sig då den var alldeles tokfull med alger och jag kände att det inte var någon vits med att försöka rädda den...
Det är  två riktigt nöjda marsvinsgubbar som bor här nu och här ska de få leva de gubbår de har kvar :)
Ska se om jag lyckas få en bild på dom när dom inte gömmer sig i hö så att ni får se hur de ser ut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0