Sista dagen med smärtstillande/antiinflammatoriskt och kyltips

Det var det faktiskt igår för Hippie. Han skulle bara äta det i 7 dagar och det har det gått nu helt enkelt. Han har ju faktiskt inte känt av stygnen efter den första natten, men det är ju alltid bra att man verkligen kan försäkra sig om att han inte ska ha ont :) Tänk att det redan är 8 dagar sedan han blev kastrerad, tiden går jättefort :O
Han ska få ha tratten på sig till på lördag, sedan får han slippa den hade jag tänkt mig. Då har det gått 9 dagar, men det känns inte som att den 10:nde spelar någon större roll.. Inte just nu i alla fall, men jag får kika lite noggrannare på lördag och bestämma mig helt då. 
 
Och det blir ju så himla varmt med tratten på! Vilket väder vi har alltså, jag vill ha tillbaka vintern :/ Är inte gjord för den här värmen.
 
Kyl ner din hund:
Blöt en handduk i kallt vatten och lägg den på hunden
+ Speciella kyldukar finns i din djuraffär, de blöter man också i vatten eller så kyler de ner automatiskt vid kontakt med hunden. De håller kylan bättre än en vanlig handduk.
+ Kylhalsdukar som du sätter runt halsen på hunden finns också.
+ Även kyltäcken eller kylvästar.
+ Låt hunden svalka sig med ett dopp eller flera :) 
+ Och ha alltid vatten med dig när ni går någonstans!
+ Samt undvik att gå långa promenader när det är som varmast mitt på dagen, typ mellan 12-15 när solen är som starkast. Gå hellre kortare rundor och gå längre rundor på kvällen när det börjar bli svalt
 
 
Kaninerna, framför allt Suki, är inte heller så glad över värmen. Testade igår med att lägga in en fryst vattenflaska till henne, men hon kopplade inte riktigt det. Inte småtjejerna heller för den delen så idag har det inhandlats kylklampar så ska vi testa med dom istället. De ligger ju stilla i alla fall, det blir väl mindre läskigt då. 
 
Andra sätt man kan kyla ner kaninerna på är:
+ Ett litet stenblock eller liknande som ligger på en skuggig plats blir kall. Men tänk på att om den ligger i värmen så blir den varm (tänk asfalt i solen).
+ Doppa kaninens öron i ljummet/svalt vatten. De kyler ner blodet genom öronen. 
 
Passar alltid på att plocka en massa maskrosblad när jag är på väg hem, men det börjar bli väldigt svårt att hitta nu kan jag ju tala om. De har ju klippt ner varenda liten bit gräsbeprydd yta så man får verkligen leta, men det är bara att leta på för kaninerna uppskattar det otroligt mycket. Och när jag faktiskt bor mer hemma hos mig än hemma hos mamma och pappa så ska jag så en massa till kaninerna. Hade tänkt mig solrosskott, havre och ärtskott så att de alltid har något grönt :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0